BHB - 3

NIA tersenyum sebaik sahaja terpandang Adam yang sedang menuruni anak tangga. Walaupun senyumannya itu nampak teragak-agak, namun dicubanya juga untuk mengukirkan yang paling baik.
Sudah genap sebulan usia perkahwinannya dengan Adam, namun keadaan masih lagi seperti hari pertama mereka diijab kabulkan. Mereka masih tidur berasingan. Tidak pula ada sesiapa yang membuka mulut bertanya mengapa harus bersikap begitu sedangkan mereka bergelar suami isteri. Adakah mereka selesa sebegitu?
“Jemput makan, bang,” ajak Nia yang masih cuba mencari senyuman terbaik.
“Tak mengapalah, abang dah lewat ni,” balas Adam tanpa memandang wajah Nia. Langkah diatur ke ruang tamu.
“Nia, abang nak pergi kerja ni,” laung Adam.
Nia pantas mendapatkan Adam yang sudah siap memakai kasut kulit berwarna hitam. Sempat juga Nia menjamah tubuh suaminya itu. Adam nampak segak dengan kemeja berwarna kuning cair, berseluar slack hitam juga bertali leher hitam. Wajahnya pula tampak bersih. Yang ada hanyalah janggut sejemput dari bawah bibir ke dagu. Tambah menarik lagi wajahnya yang bersegi itu dihiasi dengan aksesori kaca mata tanpa bingkai menutupi mata kuyunya itu. Memang nampak sesuai, puji Nia.
Mengapa baru sekarang hendak dipujinya sedangkan usia persahabatan mereka sebelum ini sudah menjangkau enam tahun? Adakah kerana Nia sedang mendidik hatinya untuk menerima Adam yang sememangnya sudah pun berada di sisinya?
Nia menyalami Adam dan diciumnya tangan Adam.
“Abang balik tengah hari ni?” soal Nia inginkan kepastian.
“Tak,” balas Adam sepatah.
Nia mendengus sebaik kereta Vios berwarna hitam yang dipandu Adam hilang daripada pandangannya.

NIA duduk menongkat dagu dengan belakang telapak tangannya di meja makan. Anak matanya sedari tadi tidak lepas dari memandang nasi goreng kampung, ayam goreng dan teh panas yang sudah pun sejuk terhidang di atas meja bersama dengan roti bakar. Sedikit pun tidak disentuh oleh Adam.
“Paling tidak pun rasalah sikit, ini tidak, pandang pun tak mahu,” gerutu Nia. Penat lelahnya sedikit pun tidak dihargai oleh Adam.
“Apa aku masak tak sedap ke?” ngomel Nia lagi tapi kali ini suaranya tenggelam timbul kerana ada sesuatu membebani hatinya.
Nia menundukkan kepalanya. Rambutnya yang panjang melepasi bahu mula menutupi ruang wajahnya. Air matanya mengalir keluar perlahan-lahan.
“Adam! Kenapa kau buat aku begini? Kenapa sikap kau sudah semakin berubah? Kau tidak lagi seperti Adam yang aku kenal selama enam tahun lalu. Kenapa kau buat
aku begini?” Esakan Nia makin jelas kedengaran.
“Adam, kenapa kau semakin dingin dengan aku? Kalau kau tak sayangkan aku kenapa kau lakukan semua ni? Kenapa kau kahwin dengan aku kalau kau tak cintakan aku?” luah Nia lagi.
Semenjak sebulan bergelar isteri kepada Adam, setiap hari dia ditemani air mata. Bukan kerana dia didera atau diperlakukan seperti binatang oleh Adam, tapi apa yang diimpikan seolah-olah tidak kesampaian.
Sehari demi sehari Nia cuba mengikis memori indah bersama arwah Ariq dan belajar menerima Adam. Walaupun susah namun dia cuba menyingkirkannya juga sedikit demi sedikit. Kalau boleh dia mahu pernikahan ini diteruskan. Dia ingin hidup sepanjang hayat bersama Adam. Seperti apa yang pernah dikatakan oleh Najla; “Pernikahan ini bukan untuk sehari dua mahupun setahun dua, tapi untuk selamanya.”
Tapi mengapa setiap kali Nia mencuba, Adam seolah-olah dingin? Segala apa yang cuba dilakukan olehnya seolah-olah tidak berhasil. Adakah Nia hanya bertepuk sebelah tangan? Kadangkala Nia rasa pelik dengan sikap Adam yang seolah-olah acuh tak acuh. Ada kalanya Adam mengambil berat terhadap dirinya dan ada kalanya tidak. Berselisih di dalam rumah sendiri pun tidak pernah senyum.
“Apa sebenarnya yang difikirkan oleh Adam? Adakah dia masih menganggap aku sebagai seorang sahabat? Tidak cintakah Adam kepadaku?” soal Nia sendirian. “Apa yang aku merepek ni? Kenapa aku bermimpi di siang hari?”
Pantas Nia menyeka air matanya yang membasahi pipi dengan menggunakan hujung jari apabila terdengar bunyi telefon bimbitnya. Segera dia mengayun langkah menuju ke ruang tamu, mencapai telefonnya yang terletak di situ. Bunyi telefon itu sedikit mengejutkannya.
Sebelum menjawab panggilan itu, sempat Nia melihat nama pemanggil yang tertera pada skrin telefonnya.

"NASIB baik kau call aku, Naj. Adalah jugak teman nak berbual,” luah Nia.
“Kau memang, selagi aku tak call, jangan harap kau nak call aku. Kau duduk rumah saja ke?” rungut Najla berserta soalan.
“Alah kau ni, janganlah merajuk. Aku bukan tak nak call kau tapi aku takut ganggu kau kerja pulak,” pujuk Nia.
Nia tidak menjawab soalan Najla itu. Apa lagi jawapan yang patut diberikan selain ‘Ya’. Nia sudah semakin bosan terperap di dalam rumah itu dalam tempoh masa sebulan ini. Sudahlah tidak berteman, badan pula terasa sakit sana sakit sini kerana tidak banyak bergerak. Sampai bila dia hendak terus berkeadaan begini? Nia bukanlah seorang yang suka memerap di rumah sebegitu. Dia lebih suka melihat dunia luar. Tiba-tiba terdetik sesuatu di fikiran Nia.
“Aku dah bosan duduk dekat rumah ni, aku ingat aku nak kerja semula. Apa pendapat kau?” soal Nia.
“Bagus jugak tu. Ha! Apa kata kau kerja sekali dengan Adam? Sedikit sebanyak kau boleh bantu dia,” saran Najla.
Nia bagaikan tersentak dengan cadangan rakannya itu. Jantungnya bagaikan terhenti daripada berdegup seketika. Segera Nia mencari jawapan yang terbaik.
“Memanglah boleh bantu, tapi susahlah. Times Holding tu bukannya syarikat dia
seorang, syarikat perkongsian. Kalau boleh aku tak mahu nanti disebabkan aku, dia yang kena marah.” Nia cuba mencari alasan yang nampak sedikit kukuh.
Najla diam sebentar sebelum terus menyoal. “Habis tu, kau nak kerja dekat mana? Tempat lama kau kerja tu?” soal Najla.
“Tak, aku dah boring kerja kat tempat tu.” Nia diam seketika sebelum suaranya bertukar manja “Naj, tempat kerja kau tu ada jawatan kosong tak?”
Najla tersenyum kerana sudah dapat membaca keiginan Nia. “Nantilah aku cuba tanya bos aku.”
“Tolong tau. Sayang kau, Naj.”
“Yalah kau punya sayang. Eh! Dah sebut pasal sayang ni, nak jugak aku tahu sesuatu daripada kau. Henoymoon kau macam mana?” soal Najla mula mengorek. Sudah hampir sebulan dia tidak mendengar perkembangan Nia. Selalunya memang begitulah. Sekejap-sekejap sahaja mereka dapat berbual dan bercerita tentang perkembangan masing-masing. Kemudian diam buat sebulan dua pula.
“Biasa saja. Tak pergi mana-mana pun. Macam apa yang dirancang oleh keluarga akulah. Dekat kampung aku, dekat Kedah tu aje.”
“Maksud kau, tengah-tengah bendang? Wow! Bestnya. Macam mana, boleh ke Adam berjalan atas batas sawah padi tu?”
“Nak kata boleh tu, taklah sangat. Biasalah orang Bandar. Manalah tahu sangat berjalan dekat sawah padi tu. Tapi kira okeylah sebab sebelum ni pun dia dah biasa datang rumah aku dengan arwah Ariq. Nasib baik dia tak takut dengan pacat, kalau tidak buat malu aje,” terang Nia sambil ketawa perlahan. Menyembunyikan kesedihannya apabila teringatkan arwah Ariq.
“Nia, aku tanya kau satu soalan boleh tak?” soal Najla.
“Apa dia? Tanya ajelah.”
“Kau dengan Adam macam mana?”
Diam.
“Aku pun tak tahu, Naj. Perkahwinan kami seolah-olah hanya sekadar melaksanakan amanat arwah Ariq aje. Ada jugak aku cuba, tapi biasalah... mungkin aku terpaksa bersabar dulu. Biasalah, bukan senang nak menyemai perasaan cinta di antara kami,” terang Nia setelah lama membisu.
“Bersabarlah, Nia. Kalau kau orang benar-benar saling menyintai di antara satu sama lain, pasti suatu hari nanti kau orang akan bahagia juga. Bersabar ya, Nia.”
“Terima kasih, Naj.”
“Lagipun kata orang tua-tua, bercinta selepas kahwin lagi best,” seloroh Najla.
“Iyalah tu.”
Ada jugak aku dengar, tapi betul ke? Hatinya mula berbunga girang. Jika benar, dia benar-benar bersyukur.

ADAM melangkah pantas masuk ke dalam bangunan Times Holding. Sejak akhir-akhir ini banyak kerja yang menunggunya. Walaupun dia juga salah seorang pengurus di dalam Times Holding, namun dia tetap turun padang. Jawatan yang disandangnya sebagai Pengurus Besar Times Holding tidak sedikit pun menghalangnya untuk mengetahui bahagian pembangunan yang diuruskan oleh Basri. Bukannya dia tidak percaya dengan pekerja-pekerjanya itu, tapi dia harus memerhati dan memantau apa yang dilakukan oleh pekerjanya. Dia tidak mahu sebarang kesulitan berulang lagi. Cukuplah sekali ianya berlaku sehinggakan Times Holding bagaikan terjerut.
“Selamat pagi, Encik Adam,” kata Jac yang menjawat jawatan sebagai setiausaha Adam.
“Selamat pagi. Ada apa-apa pesanan untuk saya?” soal Adam sedikit tegas.
“Tak ada, Encik Adam.”
Adam terus melangkah, memboloskan diri ke dalam biliknya.

"ISY... menyampah betullah aku dengan dia tu. Sejak akhir-akhir ni sombong semacam aje. Tak mesra macam dulu lagi,” luah Jac pada teman-temannya yang sudah mengeremuni mejanya.
Irwan yang berdiri tidak jauh dari situ hanya memerhatikan mereka. Sambil itu, telinga lintahnya mula mengembang. Tahu sangat dia dengan gosip mereka itu. Tak tentang dunia hiburan pasti perihal pejabat.
“Yalah, sejak dia kahwin ni, dah makin menyombong,” sokong Seri.
“Selalunya bila sampai pejabat saja mesti dia yang tegur kita dulu sebelum kita tegur dia. Sekarang ni dah lain. Aku nak tegur dia pun takut. Muka dia tu serius aje,” sampuk Jiha.
“Jangan-jangan isteri dia dah beri amaran pada dia jangan tengok perempuan lain tak?” kata Seri sambil berseloroh.
“Lewat pulak dia masuk kerja hari ini, kan?” Fikir Jac memuncungkan bibir. Dia langsung tidak menghiraukan ketawa yang terhambur dari mulut Seri dan disambut pula oleh Jiha.
“Jangan-jangan dia ada masalah dengan isteri dia tak?” kata Seri sekali lagi, cuba membuat andaian sendiri.
“Eh! Tak mungkin. Dia orang tu pasangan bahagia,” sampuk Irwan menangkis andaian mereka bertiga itu.
Anak mata Jac, Seri dan Jiha membuntang. Masing-masing memandang satu sama lain sebelum anak mata mereka terarah pada Irwan.
“Aaa… aaa… Encik Irwan!” kata mereka bertiga hampir serentak sambil tersenyum menyeringai.
“Ya, saya. Ada apa?” balas Irwan sambil melentokkan tubuhnya menggoda. Ala-ala gedik pun ada. Sengaja dia mengutuk mereka bertiga. “Apa tercegat lagi tu, pergi buat kerja cepat,” arah Irwan kali ini dengan nada suara sedikit keras.
“Encik Adam ada?” soal Irwan kepada Jac setelah Jiha dan Seri kembali ke tempat mereka.
“Ada. Dia baru masuk,” balas Jac dengan muka masam.
“Senyum sikit,” kata Irwan sebelum meninggalkan meja Jac.
Jac hanya mencebik. Dia memandang wajah Jiha dan Seri yang tersenyum ke arahnya.
“Masuk,” laung Adam dari dalam biliknya setelah mendengar bunyi ketukan pintu biliknya.
“Hai, sibuk nampak? Tahulah dah ada tukang urut dekat rumah, tapi janganlah sampai tak ada masa nak berehat.”
Adam memanggung kepalanya melihat Irwan yang masih lagi tercegat di hadapan pintu. “Eh! Wan, masuklah. Macam tak biasa pulak,” pelawa Adam.
“Wah! Berseri-seri lagi muka kau ni ya, Adam,” puji Irwan lalu duduk bertentangan dengan Adam.
“Mengarutlah kau ni, Wan. Ada apa kau datang jumpa aku ni?” soal Adam. Malas pula mendengar pujian Irwan yang langsung tidak benar padanya.
“Betullah apa yang budak-budak tu cakap, kau sekarang ni dah makin menyombong. Bukan saja dengan dia orang, tapi dengan aku sekali,” balas Irwan sambil membetulkan duduknya.
“Apa?” Adam terkejut. Nampaknya kali ini gilirannya pula jadi bahan gosip. Dia tidaklah berapa kisah sangat dengan cerita-cerita sebegitu, tapi biarlah hanya di dalam bahagian pengurusan kewangan sahaja.
Adam ketawa kecil sebelum meneruskan kata untuk membela dirinya. “Aku cuma tak ada mood hari ni, bukannya menyombong.”
“Kenapa? Kau gaduh dengan Nia ke?” soal Irwan.
“Ishy… kau ni. Doakan aku bergaduh pulak. Ada hal sikit dekat tapak projek tu.
Alah, hal kecik aje.”
“Kalau dah tahu hal kecik buat apa nak sakit kepala?” sindir Irwan. “Macam mana dengan Nia, sihat?” soal Irwan ingin tahu.
Adam terdiam sebentar. Nampaknya Irwan sudah menyentuh tentang topik rumah tangganya pula. Dia sendiri tidak pasti sama ada Nia sihat ataupun tidak. Daripada apa yang dilihatnya pagi tadi, Nia memang nampak sihat sahaja. Bukannya dia sengaja tidak menjamah sarapan yang telah disediakan oleh Nia tapi dia terpaksa bergegas keluar lebih cepat kerana hendak ke tapak projek terlebih dahulu dan mahu segera sampai ke pejabat. Tahu sajalah jalan di Kuala Lumpur. Tambah di waktu-waktu genting.
Adam tersedar daripada lamunannya, segera menjawab pertanyaan Irwan.
“Sihat. Sihat sangat,” balas Adam tersenyum. Lakaran tubuh Nia dahulu dan sekarang terukir di depan kaca matanya. Tubuh Nia kini semakin berisi. Sehingga sekarang belum ada sesiapa lagi yang tahu dia dan Nia berkahwin kerana amanat, melainkan keluarganya dan keluarga Nia.
“Dah ada tanda-tanda?” soal Irwan memancing.
“Tanda-tanda apa?” Adam mengerutkan dahi.
“Alah kau ni, buat tak faham pulak,” balas Irwan tersenyum menyeringai menayang giginya yang tidaklah seberapa putih itu.
“Ha sudah! Kalau aku sembang dengan kau ni rasanya sampai esok pagi pun gerenti takkan habis. Apa hal kau jumpa aku ni?” soal Adam. Dia sudah dapat tangkap apa yang disoal oleh Irwan itu. Dengan cara menyoal semula sebegitu, dia pasti dapat menutup atau mengubah topik perbualan yang sedang dibangkitkan oleh Irwan.
Macam manalah Nia nak berbadan dua kalau kami tidur berasingan. Adam faham benar dengan sikap Irwan itu. Bab mendengar cerita orang memang laju. Walau bagaimanapun, Irwan memang seorang pendengar yang baik.
“Sebenarnya malam ni aku nak jemput kau datang rumah. Aku ada buat party sempena ulang tahun perkahwinan aku dengan Ilya.”
“Oh, ya! Congratulations,” ucap Adam. Mereka berjabat tangan. Memang Adam terkejut kerana dia sendiri tidak menyangka sebegitu cepat masa berlalu.
“Macam mana dengan Ilya. Lagi berapa bulan nak due?” soal Adam teringatkan Ilya yang kini berbadan dua.
“Okey, mungkin lagi dua tiga bulan aku bergelar papa,” balas Irwan sambil tersenyum. Dia memang tidak sabar untuk menimang anak sulungnya itu.
“Kau jangan lupa datang malam ni. Bawa Nia sekali,” pesan Irwan sekali lagi.
“Aaa… aaa... insya-ALLAH,” balas Adam sedikit gagap. Ligat dia memikirkan cara untuk mengajak Nia. Bagaimana?
“Okeylah, aku keluar dulu. Aku kerja separuh hari hari ni ya? Jangan potong gaji aku tau. Kesian dekat anak aku yang bakal lahir tu,” gurau Irwan.
“Kalau ikut hati aku, memang aku nak potong gaji kau pun. Tapi sebab kau pun bos, apa aku boleh buat,” balas Adam sambil mengangkat bahu.
“Malam nanti jumpa dekat rumah aku tau. Jangan lambat, kau tetamu istimewa aku malam ni.” Sekali lagi Irwan mengulangi perkara yang sama.
Anak mata Adam mengekori Irwan sehinggalah Irwan keluar dari biliknya. Pintu biliknya ditutup dari luar. Adam menghembus nafas lega. Tiba-tiba pintu itu dibuka semula dari luar, mengejutkan Adam. Muka Irwan tersembul.
“Kau lewat masuk pejabat hari ni, kenapa?” soal Irwan “Nia tak bagi kau keluar rumah ya?”
“Taklah,” balas Adam segera menidakkan kata-kata Irwan itu. “Kan aku dah kata, aku pergi tapak projek,” terang Adam sekali lagi.
Irwan tersenyum mengejek melihat Adam yang sedikit gelabah.

"APA aku nak buat ni?” rungut Adam sendirian.
Moodnya hendak menyemak dan menandatangai dokumen yang ada di atas mejanya tiada. Nampaknya kerjanya semakin tertangguh. Adam menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.
“Macam mana aku nak cakap dekat Nia?”
Kedudukan cermin matanya dibetulkan agar benar-benar terletak di atas batang hidungnya. Adam bangun daripada duduknya. Sekali lagi dia menggaru kepalanya yang tidak gatal itu. Kot yang tersarung pada tubuhnya itu dilucutkan dan diletakkan di atas kerusi. Tali lehar yang mencengkam batang lehernya dilonggarkan. Terasa panas walaupun berada di dalam bilik yang berhawa dingin.
“Apa yang harus aku lakukan sekarang? Takkan nak cakap terus terang dengan dia? Apa pulak yang dia kata nanti? Hai, peningnya,” keluh Adam runsing.
“Wan ni pun satu, lambat sangat bagi tahu aku,” rungut Adam menyalahkan Irwan pula.
“Kenapalah susah sangat?” Adam berjalan ke kanan dan ke kiri, mencari buah fikiran. Kaca matanya ditanggalkan. Setelah beberapa minit, akhirnya dia berhenti dan duduk di atas mejanya.
“Bukan susah sangat pun. Kan dah ada kemudahan canggih ni, guna sajalah,” kata Adam lalu menyambar telefon bimbitnya.
“Tak payahlah aku tengok reaksi wajah dia nanti,” cadang Adam dengan penuh harapan.
Kaca matanya disarungkan semula. Lancar sahaja jarinya mendail nombor telefon Nia yang sememangnya sudah ada di dalam kotak ingatannya. Gagal. Nia tidak menjawab panggilannya. Dicuba sekali lagi. Namun tetap tiada jawapan.
“Kenapa Nia tak jawab panggilan aku?” soal Adam sendirian sambil melihat telefon bimbitnya. Sekali lagi Adam mendail. Namun masih tiada jawapan.
“Ada apa-apa yang berlaku ke?” soal Adam sendirian lagi. Otaknya ligat berfikir.
“Takkan dia saja tak nak jawab panggilan aku kut? Tapi Nia tak macam tu. Atau dia sedang buat sesuatu? Cuba untuk membunuh diri kerana teringatkan arwah Ariq? Ishy… apa aku melalut ni?” Di ruangan mata Adam mula terbayangkan cara-cara Nia cuba membunuh diri dengan menelan pil secara berlebihan.
“Ah! Tak mungkin!” jerit Adam.
Tangannya terus menyambar kunci kereta yang ada di atas meja dan terus keluar dari biliknya.
“Jac, tolong batalkan semua meeting saya petang ni.” Tergesa-gesa Adam berlari keluar dari bangunan Times Holding.
Kakinya yang menekan dalam pedal minyak itu membuatkan kereta yang dipandunya terus bermaharajalela di atas jalan raya. Langsung dia tidak mempedulikan bunyi hon dari kenderaan lain. Baginya dia harus segera sampai ke rumah.
Jalan yang sedikit sesak membuatkannya terpaksa memperlahankan kenderaan. Akhirnya dia terpaksa berhenti apabila lampu isyarat itu bertukar merah. Sempat Adam mengerling jam yang terdapat di dalam keratanya.
“Patutlah ramai orang, waktu makan tengah hari rupanya.”
Sebaik sahaja lampu bertukar warna hijau, terus Adam memecut laju. Adam tidak lagi mempedulikan peraturan jalan raya. Yang penting baginya sekarang ini ialah dia hendak bertemu dengan Nia. Tiba-tiba sahaja dia bimbangkan Nia. Bukan bermaksud selama ini dia tidak mempedulikan gadis itu. Tapi kebimbangannya tersembunyi di sebalik satu lapisan yangmenjadi penghalang di antara mereka berdua.
Tiba sahaja di rumah, Adam terus berlari memasuki rumah berkembar dua tingkat itu. Pintu rumah dibuka dengan begitu rakus sekali. Kalau boleh mahu saja dipecahkan pintu itu. Seluruh rumah dia mencari Nia. Dari dapur sehinggalah ke bilik tidur Nia. Sewaktu membuka pintu bilik Nia, tiba-tiba anak matanya membuntang. Adam menggigit hujung bibirnya sendiri.
“Maafkan abang,” kata Adam perlahan namun anak matanya tidak lepas daripada menjamah tubuh Nia.

0 ulasan:

 
Rehal Nuharis Blog Design by Ipietoon