Detektif Cun

Anda mungkin pernah membaca cerita ini dan mungkin mahu mengetahui penyiasatan yang seterusnya. Khas buat Hanny, Izati dan pembaca lain yang ternanti siri Detektif Cun yang seterusnya, aku akan cuba memuaskan hati semua. Terimalah...
.
* * * * *
.
DETEKTIF CUN : PEMBONGKARAN KES PENCULIKAN AKHIL
-HATTA NUHARIS-
.
Prolog
(Detektif Cun)
22 Disember
.
NURIN berdiri sambil bersandar di balik dinding. Telinganya cuba dibesarkan seboleh mungkin dan cuba mendengar perbualan itu. Mungkin benar apa yang diperkatakan Mulhim. Sebenarnya dia bukan mempunyai telinga lintah, tapi kelebihan yang ada pada dirinya membuatkan dia mampu mendengar dengan jelas.
......Kepalanya cuba dikeluarkan sedikit sambil mengintai dari tangga. Kelihatan mama dan papanya, Puan Riana dan Encik Mahmud sedang berbual dengan Inspektor Zahrul. Memang sudah adat yang dipelajari keluarganya, andai orang tua berbual, anak kecil sepertinya harus beredar. Jangan menyampuk kerana itu kurang sopan namanya. Itu yang selalu diingatkan mamanya.
......Tapi masalahnya sekarang ini, dia harus mendengar juga. Dia mahu mengetahui kerana tiga batang tubuh di ruang tamu rumahnya itu sedang berbual tentangnya. Tentang anak muda yang bakal menginjak usia 16 tahun.
......Dia baru sahaja pulang ke rumah ditemani Inspektor Zahrul. Memang seperti apa yang dijanjikan. Walaupun sibuk dengan tugas, namun Inspektor Zahrul harus bertemu dengan Puan Riana dan Encik Mahmud untuk menerangkan duduk perkara sebenar.
......“Seperti apa yang saya perkatakan sebelum ini, sebenarnya Nurin anak istimewa. Dia mempunyai kelebihan yang tidak apa pada orang biasa seperti kita,” ujar Inspektor Zahrul.
......“Eh, tapi masa saya lahirkan dia, doktor cakap semuanya sempurna. Tak ada apa-apa masalah pun. Dia membesar pun macam kanak-kanak yang normal. Macam mana inspektor boleh cakap macam tu pula?” soal Puan Riana yang masih kebingungan. Dia dan suaminya berpandangan seketika dan kelihatan juga kerutan halus terlukis di dahi mereka.
......Inspektor Zahrul sekadar tersenyum sebelum menjawab. Perkara seperti ini sudah biasa baginya. Lagipun perkara pelik seperti ini tidak ramai yang tahu. Tapi anugerah Tuhan ini seharusnya dijaga, takut disalahgunakan.
......“Begini, Puan Riana, Encik Mahmud. Sebenarnya kanak-kanak istimewa yang saya maksudkan itu bukanlah bermaksud Nurin mengalami kecacatan mental atau fizikal. Tapi dianugerahkan kelebihan deria yang dipanggil deria keenam atau dalam istilah lain anak indigo.”
......“Anak indigo? Maksud inspektor?” soal Encik Mahmud pula yang masih kebingungan. Kerutan di dahi semakin jelas kelihatan.
......Nurin melepaskan keluhan berat. Mungkin benar juga adat orang lama-lama yang diterapkan kepadanya. Rasanya kalau dia duduk di situ, sudah lama dia menyampuk dan menerangkan perkara sebenar kepada papa.
......“Indigo adalah anak-anak yang mempunyai lebih daripada lima deria. Tahap IQnya juga lebih tinggi daripada kita. Contoh yang mudah untuk saya terangkan seperti anak encik dan puan, Nurin,” beritahu Inspektor Zahrul sebelum berhenti mengambil nafas.
......“Dia tak pernah belajar ilmu penyiasatan betul tak? Tapi kerana kelebihan yang ada padanya itulah yang membuatkan dia dapat menyelesaikan kes Nek Yam. Dan… Encik Mahmud dan Puan Riana tak pelik ke seawal usia tujuh tahun Nurin dah boleh bercakap Bahasa Inggeris dengan lancar berbanding kanak-kanak yang sebaya dengannya?” terang Inspektor Zahrul memanjang lebarkan lagi penerangannya dan diakhiri dengan soalan.
......Memandangkan Encik Mahmud dan Puan Riana terdiam seolah baru menyedari sesuatu yang tidak pernah mereka fikirkan secara luas sebelum ini memberi peluang kepada Inspektor Zahrul menyambung lagi kata-katanya.
......“Untuk pengetahuan Encik Mahmud dan Puan Riana, sebenarnya kerajaan kita ada menubuhkan institusi khas untuk melatih anak-anak yang kita kesani mempunyai kelebihan seperti Nurin. Adalah lebih elok sekiranya Nurin dimasukkan ke dalam Akademi Khas dan keselamatannya lebih terjaga. Kalau dia bebas begini, saya takut orang jahat akan menggunakan kelebihan Nurin untuk kepentingan mereka.”
......Encik Mahmud dan Puan Riana mengangguk walaupun mereka belum faham sepenuhnya.
......“Boleh tolong panggilkan Nurin?” pinta Inspektor Zahrul tiba-tiba membuatkan Nurin terkejut.
......Dahi Puan Riana dan Encik Mahmud berkerut sedikit. Namun Encik Mahmud tetap menurut kata Inspektor Zahrul.
......“Nurin…” laung Encik Mahmud dari ruang tamu kemudian dia memandang gelas berisi air di atas meja yang belum disentuh Inspektor Zahrul lagi. “Jemput minum dulu, inspektor,” pelawanya.
......Nurin menarik nafas sedalam yang boleh sebelum menapak menuju ke arah ruang tamu.

0 ulasan:

 
Rehal Nuharis Blog Design by Ipietoon