BHB - 4

ADAM duduk di ruang tamu rumah. Sedari tadi bibirnya tidak lekang dengan senyuman. Malu, lucu, semuanya bercampur aduk. Dia malu dengan tindakannya sendiri yang terlalu gelojoh sehinggakan tidak sempat hendak mengetuk pintu bilik Nia terlebih dahulu. Inilah kali kedua dia masuk ke dalam bilik Nia atau dengan lebih tepat menceroboh. Sebelum ini memang dia tidak pernah masuk ke dalam bilik itu. Kali pertama selepas mereka pulang daripada berbulan madu, Adam mengemas barang-barangnya untuk dibawa ke bilik sebelah.
Adam mula mengingati apa yang terjadi sebentar tadi. Sebaik sahaja pintu bilik Nia dibuka, matanya membuntang. Dia menelan air liur beberapa kali. Laju sahaja air liurnya itu melalui ruang kerongkong.
Nia yang baru selesai mandi terkejut apabila pintu biliknya tiba-tiba sahaja dibuka. Hampir terjerit Nia yang hanya memakai sehelai tuala yang menutupi tubuhnya dari paras dada hingga ke paha.
“Maafkan abang.” Sekali lagi Adam memohon maaf dan pintu bilik ditutup rapat.
Adam menekup mulutnya dengan tangan agar ketawanya itu tidak didengari oleh Nia. Luculah pula mengenangkan tindakan bodoh dirinya sendiri. Perasaan risau yang keterlaluan itu membuatkan dia melakukan sesuatu tanpa berfikir.
“Nak menyesal pun dah tak guna lagi. Kalau dia marah terpaksalah aku pasang telinga aje,” keluh Adam. Bantal sofa dicapainya. Dia tidak tahu hendak berbuat apa lagi. Apa haruskah dia mencari alasan untuk menutup malunya sebentar tadi? Alasannya dia tersalah masuk bilik. Logikkah?
Kenapa aku bertindak sebegini? Adakah benar yang aku cintakan Nia? tanya Adam dalam hati. Ya! Memang benar aku cintakan, Nia. Cinta aku terlalu dalam buatnya, tapi biarlah ia hanya menjadi rahsia hati aku. Seperti mana sebelum ini ia sudah pun menjadi rahsia hati kecilku ini. Aku tidak mampu berterus terang. Nia dan aku hanya diketemukan kerana amanat. Sekiranya bukan kerana itu, kami hanya sekadar sahabat dan tidak lebih daripada itu.
Adam yang baru berkira-kira hendak baring di sofa, membantutkan terus hasratnya apabila terpandangkan Nia sedang menuruni anak tangga. Adam gelabah. Kenapa?
“Apa aku nak buat ni? Ah! Buat-buat tengok TV ajelah.” Anak mata Adam terus terarah ke kaca televisyen.
Gelap. Tiada apa di situ.
“Alamak! Lupa pasang TV lah pulak. Mana remote control ni?” Anak matanya meliar mencari. Dia semakin gelabah.
“Ha, tu pun dia. Hai, jauhlah pulak. Apa aku nak buat ni? Nia dah makin dekat. Nanti tak pasal-pasal dia kata aku tengah terbayangkan tubuhnya yang terdedah itu,” ngomel Adam sendirian, berbaur gelisah.
Akhirnya Adam terpandang majalah yang berada di bawah meja. “Hai, buku! Nasib baiklah kau ada. Alamak! Majalah Wanitalah pulak. Ah! Buat-buat belek ajelah.”
"Abang kata tak balik makan tengah hari, kan?” sapa Nia. Nada suaranya kedengaran sedikit keras.
Dia marahkan aku ke? Apa aku nak buat ni?
“Ya… Ya, betul.” Adam cuba untuk menjawab pertanyaan Nia itu namun sedikit gagap.
“Tapi dah kebetulan abang ada kerja dekat-dekat sini, jadi singgahlah kejap,” tambah Adam kali ini dengan lebih tenang. Kenapa, Nia tak masak ke?” Gilirannya menyoal. Semakin selesa kedudukannya sekarang.
Nia menundukan kepala sebelum menjawab pertanyaan Adam. “Tak, Nia cadang
nak makan nasi goreng pagi tadi saja. Kalau abang nak makan biar Nia masak. Sementara
tu abang berehatlah dulu,” cadang Nia.
“Tak apalah, abang makan apa yang ada. Nia hidang dulu, abang naik solat sekejap,” kata Adam terus meniggalkan ruang tamu itu. Lagi cepat dia beredar dari situ, maka persoalan tadi tidak akan diajukan. Bukankah itu lebih bagus? Akhirnya Adam berjaya juga menenggelamkan rasa marah Nia dengan jawapan serta soalan yang direkannya secara spontan.
Nia hanya mengangguk. Malu pula rasanya. Nasib baik Adam tidak mengecopnya pemalas. Nia tidak lagi mengingati apa yang berlaku sebentar tadi. Lagipun tadi Adam tidaklah menjamah tubuhnya bulat-bulat. Sempat juga dia menutup tubuhnya dengan kain batik yang ada di tangannya daripada terus dijamah Adam. Waktu itu dia langsung tidak memikirkan tiada dosanya walaupun Adam menjamah tubuhnya itu semahunya. Mungkinkah dia terlupa kerana dalam masa sebulan ini sekali pun Adam tidak pernah menyentuhnya?

ANAK mata Nia tepat memandang Adam yang duduk di hadapannya. Sedari tadi lagi Adam kelihatan gelisah, namun Nia tidak cuba bertanya. Dia lebih rela memerhati, takut nanti Adam menganggapnya penyibuk.
Suapan Adam terhenti. Dia memanggungkan kepala. Anak matanya bertaut dengan pandangan Nia. Cepat-cepat Nia melarikan pandangannya.
Macam mana aku nak mulakan? Beratlah pulak mulut ni. Baru sebentar tadi Adam mampu ketawa mengenangkan tindakan bodohnya itu, tapi kini dia tertekan dengan jemputan Irwan. Bagaimana dia hendak mengajak Nia? Mahukah gadis itu menemaninya?
“Nia free malam ni?” soal Adam antara dengar dengan tidak.
“Apa?”
“Nia free malam ni?” ulang Adam. Kali ini lebih kuat.
Nia memandang tepat wajah Adam.
“Maksud abang, kalau Nia free bolehlah ikut abang ke majlis Irwan.”
“Majlis apa?” soal Nia mengangkat kening. Dia masih tidak percaya yang Adam mengajaknya keluar. Tapi ajakan itu dirasakan seperti ajak-ajak ayam sahaja.
“Mmm… Ulang tahun perkahwinan Irwan dengan Ilya,” balas Adam perlahan.
Nia hanya mampu tersenyum. Suapannya diteruskan.
Selesai makan Adam mengangkat pinggan ke singki. Dikemasnya meja makan itu manakala Nia pula mencuci pinggan.
“Nia, abang pergi kerja dulu,” sapa Adam ketika Nia sedang membasuh pinggan. Hampir lucut pinggan yang berada di tangan Nia dengan sapaan Adam itu kerana dia sibuk memikirkan ajakan Adam.
Adam hanya tersenyum memerhati Nia.
“Maaf,” pohon Adam. “Abang dah lewat ni, abang pergi dulu,” beritahu Adam.
Nia hanya tersenyum melihat Adam yang sudah keluar dari ruang dapur. Dia menghempas nafas yang dirasakan melekat di kerongkongnya itu perlahan-lahan.
“Apa kena dengan dia hari ni? Tak pasal-pasal rajin pulak. Demam gamaknya?” Ketawa Nia sendirian.
Selesai sahaja membasuh pinggan Nia terus naik ke tingkat atas. Langkah diatur menuju ke biliknya. Dia melabuhkan punggung di atas katil. Sambil menghela nafas dia berbaring di atas katil. Dia merenung lama siling dengan pandangan kosong. Perlahan-lahan wajah Adam mula terlukis di atas siling itu. Nia tersenyum apabila wajah itu semakin jelas kelihatan.
Sesudah sebulan menjadi isteri Adam, inilah kali pertama Adam mengajaknya keluar. Nia mula memanjat rasa syukur kepada Ilahi kerana akhirnya doanya termakbul jua. Sedikit demi sedikit dia dapat melihat yang Adam sedang cuba mendekatinya.
Nia mula memikirkan bagaimana sewaktu dia berjalan dengan Adam malam nanti.
“Sudah pasti pekerja-pekerja Adam juga datang ke majlis itu. Apa yang perlu aku lakukan? Adakah dia akan menggenggam tanganku dan kami akan berjalan beriringan ke majlis itu? Sambil itu dia akan memeluk pinggangku lalu dikenalkan kepada pekerjanya? Kemudian apabila berdua-duaan pula dia akan merangkul pinggangku dengan erat sekali?” Nia cuba membayangkan apa yang dikatakan olehnya itu. Semuanya memang nampak begitu romantik sekali.
“Ah, mengarutlah! Entah-entah aku yang terpaksa berlakon di hadapan orang ramai.” Nia cuba membunuh segala angan-angannya itu. Dia tidak mahu terus hanyut dengan angan-angan sedangkan hubungannya dengan Adam entah ke mana.
“Sebenarnya Adam anggap aku sebagai apa? Isteri atau sahabat?” soal Nia sendirian.






Berminat mendapatkan novel ini? Pesan terus melalui penerbit order@fajarnovels.com.my

0 ulasan:

 
Rehal Nuharis Blog Design by Ipietoon