Menyentuh Aspek Luaran

.
Nur Kasih, saya pasti ramai juga yang bercerita tentangnya. Jadi saya juga tidak mahu ketinggalan bercerita tentangnya. Sebuah drama islamik yang cuba menyentuh segala aspek luaran yang berkaitan dengan kehidupan manusia. Antara aspek luaran yang dimaksudkan ialah, keluarga, kasih sayang, kemelut rumah tangga, poligami juga beberapa lagi yang dipaparkan secara langsung dan tidak langsung.
.
Rasanya bukan Nur Amina sahaja yang berdepan dengan persoalan ini. Pastinya antara kita juga berdepan dengan perkara ini iaitu kasih sayang. Kenapa kita lebih kesiankan dan sayangkan orang lain berbanding diri sendiri? Persoalan yang sukar sama sekali dijawab kerana antara kita ada jawapannya dan antara kita ada perasaan kasih dan sayang yang berlainan juga pada orang yang berlainan.
.
Episod 20 Nur Kasih semakin menarik. Persoalan poligai pula mula dipersoalkan. Keluarga Adam secara tak langsung berdialog yang Adam patut pilih salah seorang daripada mereka. Poligami memang senang tapi menunaikan tanggungjawabnya sahaja yang susah. Tapi Nur Aminah, percaya dan mampu memberi kekuatan kepada Adam. Bukan saya maksudkan perempuan di luar sana yang enggan berpoligami tidak baik dan sebagainya. Tapi sendainya perkara itu sudah berlaku, tanggungjawab harus ditunaikan. Buat apa hendak melenting tak tentu pasal.
.
Nur Kasih juga mula mendekati negara jiran kita, Indonesia tanpa sebarang rasa bersalah sedangkan kebelakangan ini industri seni kita dan Indonesia agak tidak sebulu kerana kebanjiran hasil seni seberang. Tapi Nur Kasih, tidak memandang itu, ilmu harus dituntut di mana yang kita rasa tenang dan mampu mempelajarinya. Pastinya ramai yang perasan bendera Indonesia sentiasa menjadi latar belakang setiap sudut pemerhatian kamera. Eh! Ni dah berkaitan dengan persoalan kemasyarakatan dan persefahaman dah ni. Aduh, banyak betul sentuhannya. Bilalah saya nak buat cerita yang sarat dengan segala pengajaran ni?
.
P/S : Yang baik harus diangkat dan yang buruk sekadar teguran

0 ulasan:

 
Rehal Nuharis Blog Design by Ipietoon