Papadom

.
Ahad lepas akhirnya berkesempatan juga menonton filem yang memenangi
5 anugerah di FFM 22 ini
.
Cerita ni memang best sebab secara tak langsung daripada apa yang pernah saya belajar di ASWARA dulu, saya cuba teliti di dalam filem ini dan rasanya Afdlin semakin berubah. Mungkin juga kerana ada pengarah hebat yang turut membintangi filem ini, penangannya terasa.
Kemengangan filem ini pada saya bukan kelainan isunya, iaitu perhubungan ayah dan anak kerana saya sudah pernah membaca cerita bertemakan sebegini. Tetapi kelainannya terletak pada serpihan sub plot iaitu persoalan tentang industri filem. Saya tak rasa Afdlin cuba 'mencuci bontot' Finas dengan isu sebegitu supaya filemnya diangkat, tetapi dia membawa pemikiran dan meluahkannya di dalam filem yang juga ditonton oleh penggiat seni sendiri.
Tapi ada sedikit kekecewaan daripada kajian tahun. Terutama ketika Miasara menonton filem pada tahun 2009 dan filem yang ditontonnya Zombie Kampung Pisang. Eh filem tu bukan ditayangkan pada tahun 2009, kan? Mungkin jugak sebab tak boleh nak bawak kawan lain masuk, jadi ditayangkan muka AC Mizal dan Awie di situ. Entahlah...
Apa pun, filem ni Wajib Tayang, eh tu nama pena Que. Apa pun, filem ni wajib tonton. Tak perlu bawak tisu masuk panggung sebab tak rasa sedih pun, kelakar mengatasi emosi. Tapi kelakar tu sebenarnya sentapan tau!

5 ulasan:

Diari Kampung Tengah said...

Aku paling gelak pada part ni:

M: Eeii...comelnyer singa ni. Apa nama dia?

WT: Singa...Singa Ilham.

Rehal Nuharis said...

Hu tp ending cite ni mmg krg ajar... lucah btl hu3

Diari Kampung Tengah said...

a'ah leh plak stim minah tu pegang2 baju dia ha3

Hanny Esandra said...

bez tak cter ni?? nak g tgkkk...

Rehal Nuharis said...

to DKT
hahah tah tp mmg idea dia mnrik la... tmbh dia x lpa apa yg tiap wtk dia pnya pwtkan

to HE
mnrik n ssuai la sb mng FFM

 
Rehal Nuharis Blog Design by Ipietoon