Terubat 2

Sepatutnya satu hari tetapi tiba-tiba sahaja bertukar menjadi dua hari. Apa maksudnya tu?

Pagi semalam, tanpa sebarang perancangan tiba-tiba dapat mesej daripada dua orang sahabat ajak berbuka puasa sama-sama. Tapi saya hanya baca mesej tu tengah hari, baru bangun tidur.

Seorangnya Wandi, rakan ASWARA dan seorang lagi Tasya, rakan masa praktikal dulu. Memang antara kami ada yang tanya bila nak berbuka bersama, tapi jawapannya tiada. Tiba-tiba 15 Ramadan menjadi pilihan yang tidak disengajakan.
Sayalah yang paling tersepit. Nak pilih kawan yang mana satu. Akhirnya saya ajak Wandi kelur bersama Tasya dan Ain. Nasib baik jugaklah Si Wandi ni tak kisah sangat dan nasib baik jugaklah kawan saya Si Tasya dan Ain ni jenis tak kisah. Jenis nak cepat mesra. Kalau tak tersekat jugak air liur kat kerongkong. Mungkin hikmah tak bersahur pagi tu.

Destinasi pilihan MV. Elok sampai jer, banyak tempat yang dah penuh kecuali tempat-tempat makanan mentah. Saya awal-awal lagi dah cakap, tekak saya tak pernah makan sushi tu. Jadi tepaksalah kami berbuka dekat Kedai Sandwich dulu, minum air buah sementara nak tunggu Pizza Hut lenggang sedikit. Tapi lepas tu pun tetap orang beratur panjang. Jadi kami pun ke Kenny Rog
es. Barisan tak adalah panjang sangat. Yang bestnya kami makan daripada orang masih beratur sampailah dah tak der orang beratur. Memang kes balas dendam.

Huh! Dah kenyang makan, masa untuk jalan-jalan. Tapi Wandi siap cakap bestnya kalau dapat tidur time kenyang macam ni. Buncit punya orang. Okey, time shooping. Wandi nak beli seluar, kasut dan beg. Tiga benda dalam perancangan tak ada tapi lain pula yang dibeli. Dalam sedar tak sedar dah hampir pukul 11 malam. Wow! Kedai pun dah banyak yang tutup.
.
Jadi Tasya pun buat pilihan nak hantar Wandi terus ke Stesen Putra Bangsar sebelum hantar saya balik. Dia punya risau mengalahkan orang laki. Elok dah hantar Wandi dan kami pun tersalah masuk lorong time nak hantar saya, tiba-tiba topik K.Awe (PM time praktikal dulu) terbuka. Saya dah 2 tahun tak jumpa dia, memang rindu gilalah. Nombor telefon dia pun dah hilang. Tasya pun terhilang nombor telefon dia. Ain pulak tak kenal K.Awe sangat sebab lepas K.Awe keluar, baru Ain masuk join produksi tu. Disebabkan kami bertiga ni nak jumpa pun susah, jadi terus saya cakap jom kita pergi rumah K.Awe. Tasya selaku pemandu setuju aje. Jadi kami kena pujuk Ain dulu, dia dah mengantuk sikit. Lagipun dia segan. Kononnya jumpa kejap aje.
.
Jadi daripada pertemuaan berbuka puasa dilanjutkan sehingga ke hari berikutnya. Bermulalah pengembaraan jejak kasih...

Dalam perjalanan menempuh jem malam minggu, kami cuba telefon kawan-kawan lain. Akhirnya A.Bob jugak yang masih simpan nombor K.Awe. Sempat lagi dia cakap K.Awe dah tak macam dulu. Ya, Tasya pun pernah cakap yang K.Awe dah berubah. Kalau dulu dia pakai baju nampak lemak sana sini, sekarang tak lagi. Dah bertudung. Alhamdulillah. Saya tak kisah macam mana pun penampilan atau perubahan dia, yang penting dia tak lupakan saya. Ya memang betul, elok dapat nombor telefon daripada A.Bob aje, kami terus call K.Awe. Saya yang bercakap dengan K.Awe. Tak perlu kenalkan diri lebih-lebih, cuma sebut nama aje, dia dah kenal. Ah, Tak sangka rupanya dia pun rindukan saya jugak. Memang betul apa yang saya rasa selama ni. Praktikal tu bukan memberikan saya pengalaman bekerja sangat, tapi sebuah ikatan persahabatan. Biar lama tak jumpa, tapi dalam hati masing-masing tak pernah lupa.

Jadi K.Awe pun setuju nak jumpa tapi dia kata kejap ajelah. Dia kena lari dari rumah ayah dia dulu. Ada kenduri sikit. Kami bertiga pun tak kisah. Lagipun jam dah 12 tengah malam. Elok sampai rumah K.Awe aje, memang betul dari segi penampilan K.Awe dah berubah. Tapi perangai gila-gila dia tetap sama. Betul jugak cakap dia, kang kalau dia keterlaluan sangat ada pulak yang cakap dia poyo. Biarlah dia layan semuanya macam biasa dan sesekali terselit nasihat.

Elok dah bersembang panjang lebar, boleh pulak kononnya pertemuan yang singkat tu nak dilanjutkan sampai bersahur. Siap ajak kami tidur kat rumah dia lagi. Katil jangan risau, dia ada tiga anak teruna, jadi sesuailah untuk kami bertiga. Cuma Tasya ajelah terpaksa pendekkan kaki sikit.

Alamak! Kesian kat Ain, dia dahlah mengantuk. Tasya pulak kena balik siapkan assigment. Jam pun dah mula menunjuk pukul 4 pagi. Tak boleh jadi ni, kami kena mintak diri dulu. Nasib baiklah Tasya bangun dulu, kalau tak gerenti kami terus lebur kat situ.

Walaupun hanya beberapa jam, tapi terubat jugak rindu saya kat K.Awe. Siap kena marah lagi ngan K.Awe sebab datang malam, lain kali datanglah time berbuka. Baiklah K.Awe, nanti kami datang time berbuka kalau tak sibuk.

Untuk Wandi : Nanti kita berbuka berdua dan cari apa yang ko nak cari sangat tu ya.

Untuk Ain : Sowi sebab ko terpaksa bersengkang mata untuk aku.

Untuk Tasya : Sowilah dah jumpa K.Awe ko jer yang kena bahan. Biasalah terkenang cerita 2 tahun lepas time kita muda remaja dulu.

Untuk K.Awe : Baiklah akak, nanti kita main masak-masak sama-sama.

Untuk Tuhan : Terima kasih kerana memberi aku keceriaan kala hati dan perasaan dalam serba kekurangan.

3 ulasan:

romibaiduri zahar said...

seronoklah...

tasya kay said...

wah!sgt detail cerita kamu!!huhuu..enjoy amat!

bononaladyz said...

bukan main panjang lagi. takda satu pun yg tinggal. memang penulis tegar ni.haha.aku nak tulis? haram..
tak kisah sangat pun kalau ngantuk, cuma aku tak bape rapat, takda pape nak dikongsi, tu yang buat aku lagi ngantuk.

 
Rehal Nuharis Blog Design by Ipietoon