Pagi Yang Gelap

.
Jam baru menunjuk pukul 10.00 pagi, tapi saya dah rasakan pagi ini penuh tekanan. Dahlah tidur tak cukup, bangun pagi-pagi dah kena ganggu. Masalahnya dia yang mesej saya dulu, jadi saya pun balaslah tanya siapa. Dia tak jawab, call saya berkali-kali. Dah pagi macam ni malaslah nak jawab panggilan daripada orang yang tak dikenali. Tak cukup dia call dengan hp, guna telefon opis pulak (mungkin). Aduh! Gangguan betullah. Rasa macam nak campak aje telefon ni jauh-jauh. Saya dah balas mesej kata maaf mungkin tersalah dan jangan ganggu lagi pun dia tak faham lagi. Aduh bangsa apa tah. Ops... 1 Malaysia.
.
Tak cukup dengan tu, masa pergi bayar bil, saya dah cakap dah. Bil air termasuk tunggakan bil celcom tak termasuk tunggakan. Maka akak yang tersenyum tu pun mengangguk. Tup-tup masa nak bayar... Aik! Apesal jumlah yang disebut lebih daripada duit di tangan. Fikir positif, mungkin ayah saya tersilap kira bil Astro dan air. Bila dah keluar, saya cepat-cepat kira. Aduh akak ni, tulah akak ni, tak guna nak senyum mesra kalau ingatan tak senyum jugak! Memanglah tak ada apa-apa sebab nanti bulan depan saya tak perlu bayar lagi. Tapi masalahnya kalau celcom salah kira macam mana? Huh! Bab nak gaduh-gaduh ni yang malas. Macam tadi pergi Maybank, tak boleh berurusan sebab internet down. Aduh masalah betullah, dah banyak kali jadi. Takkan la tak ada altenatif lain. Saya cuma nak tunaikan cek mak saya aje. Bukannya nak guna internet sampai nak bongkar semua akaun dalam dunia ni!
.
Ha! Sebut bab gaduh, tadi adalah mamat sorang ni datang kedai ayah saya. Time tu saya tengah jaga kaunter sebab ayah saya nak balik kejap. Maka berseorangan di kedai membuatkan saya tak boleh bergerak secara bebas. Kenalah paku bontot kat kaunter. Tiba-tiba datang mamat ni nak binding. Saya dah cakap, tunggu ayah saya datang kejap.
.
Dengan selamba dia tanya, "Kenapa kau tak reti buat ke?"
.
Saya jawab, "Bukan macam tu. Kalau saya ke sana sapa nak jaga kaunter. Lagipun kejap aje."
.
Entahkan dia dengar atau pura-pura tak dengar. Sambil berdiri berdekatan mesin bainding, dia pandang saya dan cakap,
"Cepatlah!"
.
Aduh, ni yang nak buat saya marah orang pagi-pagi ni.
.
"Tunggu ayah saya datang kejap boleh tak?"
.
Maka mamat ni pun dengan muka bengang nak kena lempang pun melangkah keluar sambil mulut berkata apatah. Lantahlah! Ayah saya pun dah pesan tadi, kalau ada yang nak benda lain cakap tunggu kejap. Jadi kebenaran dan kemenangan berpihak kepada saya. Bukannya tak nak layan pelanggan, tapi nanti disebabkan seringgit dua, tiba-tiba rugi lebih daripada itu. Kedai ayah saya dan banyak kali kena ..., jadi kami dah belajar daripada pengalaman. Lagipun hp kesayangan saya hilang pun masa saya jaga sorang jugak. Time tu saya tinggalkan dalam laci duit. Bayangkan...
.
Bangun lambat lagi best daripada bangun awal-awal macam ni. Tutup pintu rezeki betullah!

3 ulasan:

UMAIRA DZUL WIDAD @ NAZ AREESYA AMEEN said...

Nak beli kit kat peket besar 1, gula2 hacks yang pembukungkusnya color purple lima posen dan tisu bungkus kecik aje,1. Hantar online ye...tak yah bangun pagi2, malam karang pun boleh anta :)

bononaladyz said...

ala...
lek ah yang...
memang ada 1 hari kite yang very bad day kan...
kalau mamat tu maki u, u maki je die balik. haha. barulah otai.

Unknown said...

me to bonda (k.udw) :
ala bonda kdai ttp la ri ni...

me to sygku ain sexy :
bkn ri ni jer tp dh mggu2 ni rsa trus sgt haahah

 
Rehal Nuharis Blog Design by Ipietoon