AJL 24 - Separuh Akhir

Tiada sebarang kategori dan pertandingan secara terbuka dengan mempertaruhkan 30 buah lagu dan hanya 12 lagu akan dipilih memasuki peringkat akhir. Daripada sumber bacaan dan pendengaran, dikatakan "Muzik-Muzik edisi ke-24 ini menampilkan format baru di mana pencalonan lagu tidak fokus kepada tiga kategori utama iaitu Etnik Kreatif, Balada dan Pop Rock. Pendek kata, Muzik-Muzik kali ini tidak mempertandingkan sebarang kategori. Tujuannya untuk memberi peluang kepada pengiat-pengiat seni muzik untuk bebas berkarya dan hasil ciptaan mereka tidak terbatas kepada tiga kategori ini saja."
.
Hurm... bukan aku sahaja yang terkejut, ada artis juga yang mengeluh kerana mereka sangkakan akan bertanding di dalam kategori tambahan lagu mereka itu sesuai untuk kategori yang semakin berkurangan.
.
Dari kaca mata aku pula, ya, aku agak kurang bersetuju dengan format baru ini kerana secara tidak langsung ianya cuba menguburkan salah satu kategori yang kurang penyertaan iaitu Etnik Kreatif. Bagi aku sebenarnya AJL boleh ditambah kategori mengikut aliran semasa iaitu Indie. Apa pun, mereka yang menerbitkannya dan mereka lebih arif tentang industri muzik. aku hanya sekadar semut kecil yang cuba bersuara.
.
Senarai lagu yang bakal bertanding;
.
6 Nov
1. Mirage (Pesawat)
2. Kau Aku (Aizat)
3. Dia, Aku dan Kamu (Nadia & Red Peanut)
4. Oh Anok Anok (Reshmonu)
5. Tak Mungkin Kerna Sayang (Alyah)
6. Aku Scandal (Hujan)
7. Enjut (Noraniza Idris)
8. Gila (Mila)
9. Dan Sebenarnya (Yuna)
10. Raja Gelek (One Nation Emcees)
11. Bertamu Di Kalbu (Jaclyn Victor)
.
13 Nov
1. Aurora (Estranged)
2. Seadanya Aku (Nubhan)
3. Tahu Tak Tau Joget (Jinbara)
4. Ku Pinjam Satu Bintang (Alyah & Riz)
5. Fikirlah (Aizat)
6. Khatimah Cinta (6ixth Sense)
7. Bengang (Akim)
8. Aku Rindu Sayang Kamu (Black)
9. Pari-Pari Di Bawah Angin (Meet Uncle Hussain)
10. Benar-Benar (Adam)
11. Masih Jelas (Hafiz)
.
20 Nov
1. Situasi (Bunkface)
2. Rindu Terhenti (Tomok)
3. Patri (Jinbara)
4. Pakai Buang (Stacy)
5. Pergi (Aizat)
6. Ketika Ini (Estranged)
7. Bencinta (Faizal Tahir)
8. Cinta Adam & Hawa (Misha Omar)
.
* Gagal mendapatkan mana penulis dan pencipta lagu.
* Tadi sempat tengok muzik vedio Masih Jelas (Hafiz) yang baru selepas kontervesi. Wah cepat betul pengurusannya bertindak. Syabas!

0 ulasan:

 
Rehal Nuharis Blog Design by Ipietoon