DIAM

Kalau ada yang bertanya kenapa saya dah lama tak update blog, jawapannya kerana ini. Saya cuba menahan rasa marah ini. Saya tahu kalau saya update, pasti cerita ini yang akan saya katakan dahulu.
=-
Sebenarnya saya malas nak gaduh-gaduh dengan keluarga mereka yang sudah besar itu seperti budak kecil. Saya malas nak meroyan dalam blog seperti orang gila. Di atas tulis semoga tidak menjadi racun tapi di bawah sentapan ‘agung’ berbaur fitnah dikarangnya. Tak cukup dengan itu, dicanang cerita saya ke sana ke sini sampaikan ada penulis yang menghantar email kepada saya bertanyakan kesahihannya.
- -
Wah! Bersemangat betul mereka ingin berperang dosa dengan saya. Tak mengapa, kini saya tidak akan berdiam lagi. Mari sama-sama kita bertarung. Teruskan melagukan fitnah dan melaungkan doa untuk saya wahai Syarikat K. Dipendekkan cerita, mengapa kesabaran saya mula menipis?
-
Baru-baru ini saya ada berjumpa seseorang untuk berbincang mengenai novel akan datang. Biasalah penulis baru seperti saya harus merangka tahap kemampuan saya dalam menghasilkan sesuatu yang terbaik. Mungkin dia (Syarikat K) menulis kerana nama, tapi saya tidak! Bahasa sangat penting kerana itu yang akan dipelajari dan diambil pembaca secara bulat-bulat. Kalau editing macam ‘sampah’, fakta macam ‘budak tak belajar’ baik jangan menulis dan bermegah diri lalu melabelkan diri sendiri sebagai *** sedangkan tiada siapa yang melabel kita. Biasalah, masuk bakul angkat sendiri. Promosi murahan.
-
Tengah rancak berbincang, dalam acuh tak acuh orang yang saya jumpa itu harus memberitahu perkara sebenar juga. Niatnya bukan hendak melaga-lagakan sesiapa, saya tahu. Tapi apa yang saya terkejut berita itu muncul sebelum saya menghantar surat berhenti lagi.
-
“Betul ke Rehal nak berhenti kerja dan kerja dengan Syarikat F?”
-
Kali pertama mendengar ayat itu, saya tergamam seketika. Tak sangka. Itu saja yang bermain di benak saya. Kenapa? Sebab orang yang bertanya itu bukan dari Syarikat K mahupun F, sebaliknya orang yang berkaitan dengan dunia buku (penjual).
-
Wah, berita itu juga sampai ke pihak lain. Hitam sungguh hatimu! Saya ingat lagi kali pertama saya ditawarkan berkhidmat di Syarikat K.
-
“Kau kerja kat sini dia (Syarikat F) tak marah ke?” soal majikan yang entah memegang berapa peratus hak dalam syarikat itu.
“Hubungan aku dengan dia (Syarikat F) hanya penulis dan penerbit, tak lebih daripada itu,” tegas saya.
-
Lalu saya diminta mendaftarkan diri 15 hari lebih awal daripada tarikh yang saya berikan. Tak mengapa, saya tahu situasi Syarikat K. Pn. Lia nak bersalin, jadi sebelum patah sayap bahagian penerbitan, saya diminta masuk dan mempelajari tugasan.
-
Lalu saya pun melangkah ke Syarikat K dan mula berkhidmat dan dengan niat untuk memperkembangkan lagi apa yang telah saya pelajari di ASWARA. Selain itu juga, saya ingin menjadi seperti FJ. Dalam beberapa bulan pertama saya bekerja itu, segalanya seperti biasa walaupun berlaku pergaduhan kecil antara saya dengan En.Kiki juga Bos Kecik yang langsung tidak mementingkan mutu hasil penerbitannya. Main hantam kromo sahaja. Dalam itu juga saya diusik dengan gurauan yang pada mulanya saya anggap sebagai bahan lawak, tapi lama-kelamaan semakin melampau. Sikit-sikit,
-
“Kau jangan bagi tau Syarikat F pulak.”
=
Hei! Apa ni?! Kalau kau tak percayakan aku, buat apa kau amik aku bekerja kat sini? Itu yang saya rasa. Tapi saya pendam sahaja. Masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Pada saya itu antara Syarikat K dan Syarikat F. Hubungan saya dengan Syarikat K sebagai pekerja dan dengan Syarikat F sebagai penulis. Itu sahaja! Mungkin ini cara 'profesional' mereka!
-
Tapi satu hari saya dikejutkan dengan satu berita yang disampaikan oleh Si Penulis (mungkin juga tuan pemilik Syarikat K) buat pekerja yang sudah 3 tahun berkhidmat dengannya. Jatuh bangun bersama, saya gelarkan dia Cik Siti.
-
“Kalau apa-apa rahsia syarikat diketahui Syarikat F, Cik Siti boleh diberhentikan serta merta.”
-
-
Kenapa boleh jadi macam ni? Semua ini kerana saya rapat dengan Cik Siti. Hei, kau cakap bekerja macam satu keluarga sebab kita kecik. Tak ramai. Jadi kalau aku rapat dengan dia, salah pulak! Apa kau ingat kerja aku ambik tau pasal syarikat kau ke? Aku pun tahu tanggungjawab aku. Sebelum aku tandatangan perjanjian menjadi sebahagian ‘keluarga’ Syarikat K, aku dah tahu dan faham isinya. Tak perlu nak ingatkan lagi!
--
Dan tak perlu juga kau (Si Penulis) muncul di pejabat untuk mengingatkan aku di hadapan semua pekerja yang mula menganggap kehadiran aku di situ untuk meruntuhkan Syarikat K. Aku datang untuk ‘mencuri ilmu’, aku datang untuk… untuk apa lagi yang kau nak cakap?
-
Aku masuk ke syarikat kau tolong keluarkan buku yang bukan di bawah bidang aku ada kau ucap terima kasih? Ada? Ada? Kalau kau tak percayakan aku, kenapa kau suruh aku kendalikan aliran baru? Kenapa kau suruh aku buat benda yang bukan kerja aku? Kau suruh aku buat editing, kau suruh pekerja buat buku tanpa sebarang bayaran yang sepatutnya sedangkan kerja kami sebagai apa? Apa yang kau cakap sewaktu aku mula bekerja? Ini semua sebab kau nak jimat duit, kan?
-
Mungkin betul kata bekas pekerja yang kau aniaya itu, tukar saja nama syarikat kau kepada ‘Kerana Duit!’
-
Aku takkan cerita kan semua ini kalau bukan sebab kau yang mulakan! Sekarang ni aku ucapkan terima kasih sebab selama ni kau berdoa semoga aku bekerja dengan Syarikat F. Kalau aku bekerja dengan Syarikat F sekalipun, aku nak tegaskan bukan sebab aku cari kerja kat situ, tapi itu doa kau sekeluarga selama ini yang dimakbulkan-Nya.
-
Aku berhenti bukan sebab aku nak jatuhkan syarikat kau atau aku dah cukup ilmu. Enam bulan, apa ilmu yang aku dapat? Lagipun aku dah buat rangka panjang dan kendalikan bengkel untuk syarikat kau. Apa kau tak faham lagi? Kau fikirlah sendiri.
-
Aku berhenti sebab aku tak sanggup lihat Cik Siti diberhentikan semata-mata kerana fikiran bodoh kau orang tu.
-
Dan aku sangat terkilan dengan sikap profesional kau orang tu. Aku bagi notis berhenti 30 hari, tapi kau orang terima dan berhentikan aku dalam 1 hari. Wah! Lihat betapa profesionalnya kau orang, Syarikat K. Aku malas nak besarkan hal ni, tapi kau orang yang mintak, kan?
-
-
Buat penulis yang menulis dengan Syarikat K, berhati-hati sebab perjanjian kita yang dibuat penyelarasan belum diterima lagi. Apa-apa sahaja boleh mereka lakukan seperti mana prosedur saya berhenti.
-
D-Dan
I-Itu
A-Ajaran
M-Manusia

0 ulasan:

 
Rehal Nuharis Blog Design by Ipietoon